Wszelkie sposoby na bycie zadbaną mamą

piątek, 2 stycznia 2015

Przepis na kartacze - 3 rodzaje potrawy

Kartacze to potrawa znana najbardziej w północno-wschodniej Polsce, na Litwie skolei znana hako cepeliny. Kiedyś jeździłam co roku z Mamą do Augustowa i pamiętam , że raz jadłam tę potrawę, jednak zapomniałam już jak smakuje i postanowiłam ją odtworzyć 😄

Kartacze są bardzo robi się prawie tak samo jak pyzy z mięsem, jednak smak jest bardziej wyszukany...

Dla 3 osób potrzebujemy :
4 duże ugotowane w mundurkach ziemniaki
4 duże surowe starte ziemniaki
300g miesa wołowo-wieprzowego
sól, pieprz , pieprz ziołowy
czosnek
2 duże cebule
30 dg wędzonego boczku

Ziemniaki w mundurkach dokładnie myjemy i gotujemy w całości w osolonej wodzie. Pozostałą połowę ziemniaków obieramy i trzemy na małych oczkach. Trzemy też 1 dużą cebulę. Bardzo dobrze odsączamy z wody.

Boczek i drugą dużą cebukę kroimy w drobną kostkę i podsmażamy. Ja najpierw wytapiam tłuszcz z boczku na patelni teflonowej, potem dodaję cebulę i odrobinę masła klarowanego.




Ugotowane ziemniaki w mundurkach obieramy i przeciskamy przez praskę. Mieszamy z kdsączonymi startymi ziemniakami w proporcji pół na poł. Dodajemy świeżo zmielony czarny pieprz i sól.






Odstawiamy niech się przegryzie.

Mięso mielone najlepiej doprawić kilka godzin wcześniej, ale jeśli nie macie na to czasu zróbcie to właśnie teraz. Potrzebne do tego będą : sól, pieprz, pieprz ziołowy, można dać majeranek, ale koniecznie trzeba dodać czosnek. Ja urzywam go dużo więc wycisnełam do mięsa 4 dość duże ząbki 😃 Do mięsa dodajemy też połowe boczku i cebuli ktora wczesniej podsmarzylismy.




Do ziemniaków wbijamy jajko i dodajemy trochę mąki ziemniaczanej i przennej. W niektórych przepisach czytałam żeby dać tylko 1 łyżkę mąki ziemniaczanej (m.in. przepis Magdy Gesler ) a pod nim komentaze że się ciasto rozleciało podczas gotowania. W innym przepisie czytałam żeby dać 4 łyżki mąki ziemniaczanej i 1 łyżkę mąki przennej...Coż powiem tak, to zalezy na jakie ziemniaki traficie. Ciasto musi się lepić i musi być bardziej suche niż mokre. Pomyślcie sobie że skoro do klusek daje się 1/4 mąki tj mąka w proporcji 1 do 4 w srosunku do ilości ziemniakow, do kartaczy też trzeba jej troche dac 😃
Gdy mamy już wyrobione ciasto formujemy z niego placki na dłoni, nakładamy mięso mielone i oblepiamy je dookoła tworząc takie "jojowate" kluski 😄 Wrzucamy je do osolonego wrzątku i gotujemy około 12 minut od ich wypłynięcia ( czas gotowania zależny jest od ziemniaków i wielkości kartaczy.


Kartacze można robić na wielę sposobów 😃 Do mięsa mielonego można dodać pieczarki. Można też dodać kapustę kiszoną. Ja dodam następnym razem ser cammembert 😅

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz